Yhessä tehen- Parempia palveluita lapsiperheille
Helteisen loman ja Ounasjoessa aamu-uinnin inspiroimana päätin
ryhtyä blogin kirjoitukseen ja miettimään Lapin LAPE-hankkeen vaiheita ja
erityisesti erikoissairaanhoidon integroimista perhekeskustoimintamalliin. Tätä
voidaan kutsua myös vertikaaliseksi integraatioksi, mutta omaan suuhuni sopii
paremmin lappilainen yhessä tehen ajatus. Miten pääsemme lähettämisen
kulttuurista yhdessä tekemisen kulttuuriin? Miten löydämme aidon yhdessä tekemisen
hengen eri toimijoiden välillä vastuullisesti?
Pitkään lasten, nuorten ja perheiden kanssa työtä tehdessä
olen usein miettinyt, miten perheet saisivat avun oikeaan aikaan ja matalalla
kynnyksellä. Strategioissa ja toimintasuunnitelmissa on usein vahvasti esillä
panostus ennaltaehkäisevään työhön ja varhaiseen puuttumiseen. Onko tähän
kuitenkaan riittävästi panostettu, muuten kuin sanojen tasolla.
LAPE-hankkeen
ja sairaanhoitopiirien tuella 19 Lapin kuntaa on lähtenyt mukaan Voimaperheet
toimintamalliin. Voimaperheet on Turun yliopiston Lastenpsykiatrian
tutkimuskeskuksessa kehitetty toimintamalli, jossa lapsen käyttäytymisen
ongelmien varhainen tunnistaminen yhdistyy internetin ja puhelimen välityksellä
tarjottavaan vanhempainohjaukseen. Tieteelliseen näyttöön perustuva
hoito-ohjelma on kehitetty lasten käytösongelmien ennaltaehkäisevään hoitoon.
Lasten mielenterveyteen liittyvissä tutkimuksissa on osoitettu toistuvasti,
että lapsuusiässä alkavat vaikeat käytösongelmat ovat yhteydessä aikuisiän
sosiaalisiin ja mielenterveyden ongelmiin.
Lapsuuden käytösongelmia voidaan
ennaltaehkäistä ja hoitaa tarjoamalla vanhemmille keinoja omien
kasvatustaitojensa kehittämiseen ja lasten ongelmien hallitsemiseen. Turun
yliopisto yhteistyössä LAPE-hankkeen kanssa on kouluttanut kuntien työtekijät
toimintamalliin ja nyt Voimaperheet käynnistyy Lapissa. Pitkien välimatkojen ja
vähäisten ennaltaehkäisevien mielenterveyspalveluiden vuoksi Voimaperheet malli
luo uuden mahdollisuuden parantaa lapsiperheiden palveluita Lapissa.
Yhtenä Lape-hankkeen tavoitteena on lähipalveluiden
parantaminen digitaalisten palveluiden avulla. Tätä on vahvasti lähdetty
toteuttamaan Lapissa. Lastentautien päivystysjärjestelmää uudistetaan. Tähän
liittyen ollaan luomassa monimuotoista 24/7 verkkopalvelua, joka tukee aiempaa
paremmin oikea-aikaista hoitoon hakeutumista. Tähän liittyen kehitetään myös
etäohjauspalvelu, jonka kautta huoltaja saa neuvot ja toimintaohjeet kotiin
mobiililaitteen kautta. Etäarvioinnin tueksi kehitetään myös oiremittareita.
Lasten hoidontarpeen arviointi yksikkö perustetaan lastenosastolle, jossa
puheluihin tai videopuheluihin vastaa lastentautien sairaanhoitaja, jolla on
mahdollisuus tarvittaessa konsultoida lastenlääkäriä. Etäarviointia kuvapuhelimen välityksellä pilotoidaan
yhdessä Inarin ensihoidon, terveyskeskuspäivystyksen ja lastentautien
päivystyksen kanssa.
Lastentautien poliklinikalla on aloitettu
videopoliklinikkatoiminta lasten astman seurantakäynneillä laajasti Lapin
kunnissa käytössä oleviin Virtu-pisteisiin. Videopoliklinikka toimintaa tukee
sähköinen esitietolomake, jonka avulla on mahdollista saada parempi
kokonaiskuva sairauden nykytilasta ja toteutuneista hoidoista. Palaute
perheiltä on ollut myönteistä. Syyskuussa aloitetaan videopoliklinikka toiminta
lasten diabeteksen seurantakäynneille kuvapuhelimen välityksellä.
LSHP:n lasten- ja nuorisopsykiatrian yksiköissä on pilotoitu
aktiivisesti kuvapuhelinpalveluita poliklinikkakäynneillä, ryhmätoiminnoissa,
konsultaatioissa ja Varhain työssä. Kuvapuhelinyhteys voidaan toteuttaa kotiin
mobiililaitteella tai tietokoneella tietoturvallisesti. Tätä kautta hoidon
saatavuutta on voitu parantaa. Sähköinen esitietolomake ja sähköinen ajanvaraus
on suunniteltu LSHP:n nuorten mielitiimin käyttöön. Syksyllä suunnitellaan chat
palvelun käyttöönotto LPSHP:n psykiatrian klinikan käyttöön.
Sähköinen äitiyskortti on otettu käyttöön LSHP:ssä keväällä
2018. Käyttöönotto parantaa äitiyshuollon palveluketjun toimivuutta ja parantaa
tiedonkulkua. Sähköinen äitiyskorttipalvelu yhdistää raskauteen ja synnytykseen
liittyvät eri toimijoiden tuottamat tiedot reaaliajassa ja tarjoaa
raskaudenaikaiset sähköiset palvelu- ja asiointikanavat raskaana oleville ja
perheille sekä ammattilaisille. Imetyspoliklinikka on aloitettu uutena toimintana
ja palvelu on nyt myös mahdollinen kuvapuhelimen välityksellä suoraan kotoa.
Tässä on muutamia esimerkkejä siitä, mitä LAPE-hankkeessa on
tehty yhdessä kuntien ja erikoissairaanhoidon toimijoiden kanssa. Monta
mielenkiintoista kohtaamista on vuoteen mahtunut ja monta kertaa olen myös miettinyt
palvelujärjestelmämme monimutkaisuutta. Entisestään on vahvistunut ajatukseni
siitä, että palvelujärjestelmä tuottaa syrjäytymistä monimutkaisuudellaan.
Erityisesti kohtaamiset kehittäjäasiakkaiden ja nuorten kanssa
nuorisofoorumissa ja Ohjaamon kehittäjäryhmässä ovat saaneet huomaamaan, että
paljon on vielä tehtävää, jotta asiakaslähtöisyys toteutuu. Tapaamisista
kehittäjäasiakkaiden, Nuorisofoorumin nuorten ja Ohjaamon kehittäjätyöryhmän
kanssa löytyy tärkeitä asioita palveluiden
kehittämiseen.
Lainaan tähän nuorten ja kehittäjäasiakkaiden muutamia ajatuksia
siitä, mitä ammattilaisilta ja palveluiden kehittämiseltä odotetaan
1.
Avun tulee olla lähellä ja sen tulee olla
saatavissa matalalla kynnyksellä. Asiakkaan ei tarvitse tietää, mitä palvelua
hän tarvitsee. Palveluohjauksen avulla asiakas löytää tarvitsemansa palvelun,
eikä tule ”luukutetuksi”. Tarpeenmukaisesti
työtekijät voivat toimia työpareina siten, että asiakkaan ei aina tarvitse
”aloittaa alusta” huolensa kanssa. Myös työntekijät voivat liikkua.
2.
Luottamuksen rakentaminen vaatii kohtaamista,
tasavertaista kohtelua ja aitoa kiinnostusta. Ystävällisillä sanoilla, eleillä
ja avoimilla kysymyksillä voidaan rakentaa keskusteluyhteys, mutta joskus on tärkeää
myös uskaltaa olla hiljaa ja antaa tilaa ajattelulle.
3.
Kyky puhua monimutkaisista asioista
yksinkertaisesti ja ymmärrettävästi on ammattitaitoa.
4.
Aina ei tarvitse tietää. Asenteella voi myös
osoittaa, että haluaa aidosti katsoa, kuulla ja kysyä. Jos lupaa selvittää
asian tai lupaa soittaa takaisin, niin näin on myös toimittava. Usein jo
tietoisuus luvatusta yhteydenotosta ja sen aikataulusta helpottaa.
5.
Kerätään tarvittava verkosto perheen ympärille,
eikä siirretä perhettä paikasta toiseen. Tämä ei kuulu meille asenteesta miten
voimme olla parhaiten avuksi asenteeseen?
6.
Yhteistyötä ja yhdessä laadittu
kuntoutussuunnitelma tarvitaan silloin, kun tarvitaan monenlaisia palveluita.
Tavoitteet tulee laatia yhdessä perheen ja verkoston kanssa ja niiden tulee
olla kaikkien tiedossa. Tärkeää, että vanhempien ei tarvitse pitää kaikkia
lankoja käsissään.
7.
Digipalveluiden avulla meillä on mahdollisuus
tuottaa myös palveluita lähellä, jopa kotona. Digipalvelut eivät voi korvata
face to face kohtaamista kokonaan nuorillakaan, mutta joissain tilanteissa tämä
on hyvä mahdollisuus saada palveluita lähelle. Ammattilaisten velvollisuus on
opetella hyödyntämään teknologian tuomat mahdollisuudet.
Lämmin kiitos teille nuorille ja kehittäjäasiakkaille arvokkaista
ajatuksistanne palveluiden kehittämiseen. Tähän ei ole paljon lisättävää. Tästä
on hyvä jatkaa toteutuu SOTE-uudistus sitten, missä muodossa ja millä
aikataululla tahansa. Todellinen integraatio
ja yhdessä tekeminen syntyy aina vuoropuhelussa.
Innostavaa yhdessä tekemistä kanssanne syksyyn odotellen
Tuula Mäntymäki
Kehittäjätyöntekijä
Perhekeskustoimintamalli Lappiin hanke
Kommentit
Lähetä kommentti