Osallisuuden monet ulottuvuudet
Asiakkaiden osallisuus on yksi nykyaikaisten lapsi- ja
perhepalveluiden kehittämisen keskeisiä kulmakiviä. Osallistamisella voidaan
taata se, että kyseiset palvelut vastaavat mahdollisimman hyvin niitä
käyttävien henkilöiden tarpeisiin. Tästä syystä päätin tarkastella
Perhekeskustoimintamalli Lappiin –hanketta varten tekemässä pro gradu
–tutkielmassani lappilaisten kokemusasiantuntijoiden ja kehittäjäasiakkaiden
käsityksiä omasta osallisuudestaan. Oma taustani aikuiskasvatustieteilijänä
sekä tieteenalalle tyypillinen fenomenografinen tutkimussuuntaus toivat myös
uudenlaista lähestymisnäkökulmaa aiheeseen, jota on perinteisesti tutkittu
enemmän muun muassa sosiaalityön kentällä.
Ensimmäisenä lähtökohtana osallisuuden tarkastelussa
keskityin tutkimushenkilöiden käsityksiin heidän omista rooleistaan sekä
palveluiden parissa toimimisen kerryttämän osaamisen tunnistamiseen. Keskeisinä
tuloksina voidaan todeta, että tutkimukseen osallistuneilla henkilöillä on
selkeät näkemykset toimenkuvistaan kokemusasiantuntijoina ja kehittäjäasiakkaina
sekä tietämystä siitä, miten kumpaakin roolia voi tuoda milloinkin esiin
esimerkiksi palveluiden kehittämisen yhteydessä. Kokemusasiantuntijuuteen
yhdistettiin erityisesti lupa olla oma itsensä ja avautua omista kokemuksistaan
palveluita toteuttaville ammattilaisille ilman taustalla vaikuttavaa ajatusta
tiedon hyödyllisyydestä. Sen sijaan kehittäjäasiakkaan roolissa korostuu ennen
kaikkea tarkemmin strukturoitu yhteistoimijuus asiantuntijoiden kanssa, jolloin
myös asiakkaan tulisi ajattelussaan keskittyä ennen kaikkea löytämään erilaisia
käytännön keinoja palveluiden osa-alueiden kehittämiseen.
Kokemusasiantuntijoilla ja kehittäjäasiakkailla on myös
paljon osaamista ja tietoa heitä koskevista palveluista. Fokus on kuitenkin
erityisesti siinä, että osaamisen ei tarvitse olla formaaliin koulutukseen
perustuvaa, kuten palveluita tuottavilla ammattilaisilla, vaan ennen kaikkea
omasta historiasta ja elämäntarinasta kumpuavaa. Tällainen monipuolinen
osaamis- ja tietovaranto koettiin tutkimushenkilöiden vastauksissa myös
merkittäväksi voimavaraksi sekä hyödyntämisen arvoiseksi mahdollisuudeksi osana
aiempaa monipuolisempia ja asiakkaiden tarpeisiin paremmin vastaavien
palvelukokonaisuuksien suunnittelua. Tällöin toiminnassa korostuu erityisesti
palveluiden järjestäjän kyky osallistaa asiakkaitaan ja siten tuoda näkyviin
heidän näkemyksiään siitä, millä tavoin palveluita tulisi toteuttaa.
Toisena laajana teemana tutkimuksessa tarkasteltiin
kokemusasiantuntijoiden ja kehittäjäasiakkaiden käsityksiä siitä, millä tavoin
he käytännössä voisivat osallistua palveluiden kehittämiseen sekä tuottamiseen.
Erityisesti palveluiden kehittäminen nähtiin osa-alueena, joka vastaa
tutkimushenkilöiden osaamisprofiilia ja tarjoaa hyvän mahdollisuuden osallistua
toimintaan muun muassa palveluiden arvioinnin sekä uudistusten suunnittelun
osalta. Käytännön toteuttamisen kannalta tärkeäksi nähtiin se, että asiakkaat
kokevat tulevansa arvostetuiksi erityisesti ammattilaisten toimesta, joka
osaltaan rohkaisee jatkamaan toiminnassa ja luo kuvaa siitä, että heidän
mielipiteensä otetaan aidosti huomioon. Erityisenä huolen kohteena esiin nousi
kuitenkin näkemys siitä, että kaikkein vaikeimmassa asemassa olevat asiakkaat
eivät välttämättä saa ääntään kuuluviin, koska raskas arki voi viedä voimat
osallistua kokemusasiantuntija- tai kehittäjäasiakastoimintaan.
Joidenkin kokemusasiantuntijoina toimineiden
tutkimushenkilöiden vastauksista ilmeni myös selkeitä näkemyksiä siitä, millä
tavoin he voisivat osallistua palveluiden käytännön toteuttamiseen. Erilaisia
ideoita olivat muun muassa kokemusasiantuntijavastaanoton järjestäminen
perhekeskukseen tai esimerkiksi kotikäynneille osallistuminen. Erityisenä resurssina
nähtiin kokemusasiantuntijan kyky toimia asiakkaan ja ammattilaisen
rajapinnassa eräänlaisena tulkkina, joka kykenee esimerkiksi kääntämään
lääkärin diagnoosit kansanomaisemmalle kielelle ja siten helpottaa palveluissa
asioimista. Myös vertaistuki koettiin tärkeäksi toiminnan osa-alueeksi, jonka
avulla voi helpottaa itseään heikommassa asemassa olevien elämää ja samalla
saada itselle onnistumisen tuntemuksia. Tätä kuvastaa usean kokemusasiantuntijan
esittämä näkemys siitä, että edes yhdenkin ihmisen auttaminen tekee kaikesta
vaivan arvoista.
Tutkimukseni toi esiin uutta tietoa kokemusasiantuntijoiden
ja kehittäjäasiakkaiden käsityksistä tutkimuksen taustalla vaikuttavaa
Perhekeskustoimintamalli Lappiin –hanketta varten. Tämän lisäksi se luo myös
uudenlaista, aikuiskasvatustieteelliseen lähestymistapaan perustuvaa tietoa kyseisistä
käsitteistä ja kytkeytyy siten niistä käytävään laajempaan keskusteluun. Nyt
jääkin nähtäväksi, että millä tavoin kokemusasiantuntijoiden ja
kehittäjäasiakkaiden osaamista sekä halukkuutta vaikuttaa heitä koskeviin
asioihin tullaan todellisuudessa hyödyntämään osana lapsi- ja perhepalveluiden
uudistamista. Selkeää on kuitenkin se, että asiakkaan roolia ei enää voida käsittää
ainoastaan passiiviseksi, vaan palveluita käyttävillä henkilöillä on kykyä sekä
halukkuutta aktiiviseen osallisuuteen.
Aleksanteri Rahkonen
Kirjoittaja on tehnyt Pro gradu tutkielman "Minä tarjoaisin sitä osaamista" : kokemusasiantuntijoiden ja kehittäjäasiakkaiden käsityksiä omasta osallisuudestaan lapsi- ja perhepalveluissa. Tutkielma löytyy kokonaisuudessaan täältä: https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/63507
Kuva: Pixabay.com
Kuva: Pixabay.com
Kommentit
Lähetä kommentti