Mikä muuttuu, mikä juurtuu? Tutkitun tiedon asema käytännön työssä
Kuva: Pixabay.com |
Tutkimus- ja kehittämishankkeet tuottavat tärkeää tietoa käytännön työn ja päätöksenteon tueksi, mutta paljon arvokasta tietoa jää hyödyntämättä. Miten varmistetaan tutkimustiedon asema osana vaikuttavaa käytäntöjen kehittämistä? Tätä asiaa pohdimme nyt, kun kehittämistyö Lapin LAPE-hankkeessa on päättymäisillään.
Tutkitun tiedon
merkitys erilaisten strategioiden ja linjausten valmistelutyössä sekä
päätöksenteossa tunnistetaan nykyisin jo hyvin. Yhä useampien paikallisten ja
kansallisten hankkeiden lähtökohtana ja tavoitteena on laajasti tutkittuun
tietoon nojaava kehittämistyö. Tästä huolimatta tutkittua tietoa ei aina kyetä
hyödyntämään riittävästi valtakunnallisessa ja kunnallisessa politiikassa,
palveluiden kehittämisessä ja yksittäisten ammattilaisten työssä. Yksi syy voi
olla se, että tutkittu tieto julkaistaan usein jopa vuosien viiveellä suhteessa
kuntien kokeiluihin ja kehittämistarpeisiin. Tutkimuksen toteutus ja julkaisu
vievät aikaa, joten tieto tutkimukseen pohjautuvista
kehittämistarpeista ja toimenpiteistä on hyödynnettävissä hankkeen
loppuvaiheessa tai vasta sen jälkeen.
Tutkimustiedon
hyödyntämisen vaikeus voi johtua kuntien erilaisista toimintaympäristöistä. Tutkimuksessa
vaikuttaviksi todetut kehittämistoimenpiteet eivät välttämättä toimi kaikissa
kunnissa. Yksittäisessä kunnassa
tapaustutkimuksena tuotetun tiedon soveltuvuutta onkin hyvä arvioida ennen sen
hyödyntämistä käytännön toiminnassa. Myöskään hankkeissa kehitettyjen
toimintasuositusten tehokkuudesta tai laadusta ei aina ole riittävästi
tutkittua tietoa, jotta kunnat voisivat varmistua kehittämistoimien
vaikuttavuudesta. Tutkimukset tuottavat kuitenkin paljon organisaatioiden
toiminnan ja päätöksenteon kannalta tärkeää tietoa. Esimerkiksi osallisuuden mahdollisuuksien tarjoaminen lapsille,
nuorille ja perheille, heidän kokemustiedon huomioiminen sekä osallisuuteen
kannustaminen tutkittuina osallisuuden edellytyksinä ovat perustavanlaatuisia
toiminnan lähtökohtia, jotka koskevat eri toimijoita ja toimialoja. Kuinka tämä
tieto saadaan osaksi johtajien ja ammattilaisten työkäytäntöjä?
Tutkimustietoon
perustuvien toimintakäytäntöjen rakentamista tukevat yhteiset areenat, joissa
tutkimustiedosta voi keskustella tutkijoiden, ammattilaisten, johtajien ja
asiakkaiden kesken. Yhteiset kohtaamiset mahdollistavat vuoropuhelua eri
toimijoiden välillä sekä tutkimuksen tuloksista keskustelun hankkeen ollessa vielä
käynnissä. Tutkimustieto välittyy käytännön toimijoille ja vastavuoroisesti
käytännön toimijat antavat palautetta tutkijoille. Aivan kuten asiakkaiden ja
ammattilaisten vuoropuhelun mahdollisuutena on kehittää vaikuttavia palveluja,
on tutkijoiden, kehittämistoimissa mukana olevien sekä ammattilaisten välisen
vuoropuhelun mahdollisuutena kehittää tietoperustaisia työkäytäntöjä sekä tukea
työelämän tarpeita vastaavan tutkimuksen tuottamista.
Tutkimustietoon
perustuvien toimintatapojen hyödyntämistä käytännön työssä saattaa estää myös
johtamiseen liittyvät tekijät. Johtamisen rakenteet eivät välttämättä tue
tietoperustaisten käytäntöjen hyödyntämistä, jolloin ammattilaisilla ei ole
mahdollisuutta laajentaa tietoaan ja osaamistaan kohti tutkittuun tietoon
nojautuvia työkäytäntöjä. Toisaalta ajan puute voi vaikeuttaa tutkimustiedon
välittymistä johtajille ja ammattilaisille, sillä tietoon perehtyminen vie
aikaa. Päätökset syntyvät nopeammin jo saatavilla olevan tiedon
perusteella.
Tutkimustiedon
välittyminen organisaatioiden käytäntöihin edellyttää strategista otetta, jossa
tutkimustietoa arvostetaan ja se omaksutaan osaksi päätöksentekoa ja johtajien
ja ammattilaisten toimintaa. Tutkimustiedon hyödyntämistä tulisi tukea
toimivilla rakenteilla ja riittävillä resursseilla, jotta ammattilaisilla on
mahdollisuus hyödyntää tutkittua tietoa työssään. Yhteinen ymmärrys
tutkimustiedosta ja sen käytännön hyödyntämisestä mahdollistuvat johtajien,
ammattilaisten, tutkijoiden ja asiakkaiden kohtaamisilla ja vuoropuhelulla.
Jotta hankkeissa tuotettu tieto voi muuttaa työkäytäntöjä ja juurruttaa hyviä
toimintatapoja, on huomioitava eri tiedon lajit ja näkökulmat osana
päätöksentekoa ja käytännön muutostyötä.
Kirjoittajat ovat Lapin yliopiston tutkijoita ja tehneet
tutkimusta osana Lapin LAPE-hanketta
Henna Nurmi, hallintotiede
Anna Nikupeteri,
sosiaalityö
Kati
Kallinen, sosiaalityö
Lauri
Lantela, kasvatustiede
Kommentit
Lähetä kommentti