Lape sohaisi muurahaispesää ja täällä kuhisee!
Terveisiä LAPE-kehittäjäkunnasta Ranualta! Olemme
sitoutuneet vuoden 2018 toiminnallisissa tavoitteissa saattamaan ”SOTE-palvelumme SOTE-luovutuskuntoon” ja
innokkaasti kohti tavoitetta mennään. Omien suunnitelmiamme täydentämään saimme
LAPE-hankkeen tuomat valmiit suunnitelmat. Kun tätä kehittämissoppaa kokonaisuudessa
on ollut hämmentämässä vispilänvarressa LAPE-hankkeen innostavat työntekijät ja
kauhanvarressa Rohkean Ranuan innovatiiviset SOTE-työntekijät, lopputulos ei
voi olla muuta kuin jotain konkreettista. Olemme saaneet vahvistettua
perhekeskustoimintamallin mukaista työskentelyä kunnassamme ja aloitettua
palveluohjaamo-palvelun kuntalaisillemme! J
Työskentelyasennettamme Ranuan SOTE-palveluissa suuntaa ehkä
joskus pitkästyttävältäkin tuntuva vahva etukäteislämmittely aiheen pariin ja
suunnitelmanteko siitä, kuinka etenemme kohti jotain konkreettista. Haluamme
viedä loppuun sen minkä aloitamme, mikäli idea on mielestämme loppuun viemisen arvoinen.
Ja LAPE:n tuomat ideat olivat meidänkin mielestämme juuri niitä!
Perhekeskustoimintamallin kohdalla pienen kuntamme etuna on,
että olemme mielestämme jo pitkään tehneet työtä sen tyylisesti. Emme vain ole
osanneet mieltää sitä perhekeskustoimintamalliksi. Vähäisten
työntekijäresurssien vuoksi olemme toteuttaneet asiakkaiden palvelutarpeita
poikkihallinnollisesti ja luovasti asiakkaan palvelupakettia räätälöiden.
Hallintorajoja on rikottu, mutta juuri sen vuoksi, että asiakkaan kohdalla
mahdollistuisi kustannustehokas ja asiakasta parhaiten palveleva
palvelukokonaisuus. Erityisosaamisen ollessa kunnassamme ymmärrettävästi
vähäisempää, on erityisosaamisen saaminen varmistettu sitten rikkomalla vielä
tarvittaessa kuntarajojakin, jotta asiakas saa sen mitä tarvitsee!
Palveluohjaamon kohdalla koimme ”ahaa-elämyksen” yhtenä
kauniina työpäivänä ja poikkeuksellisen nopeasti päätimme pistää tuumasta
toimeen. Mitähän tuosta sen pitempään LAPE-Mikolta, Kaisa-Marialta ja Tuulalta perusteluja
pyytämään – he tietävät mistä puhuvat, me olemme vakuuttuneita. Niinpä
aloitimme Ranuan palveluohjaamo palvelun maaliskuun 2018 alusta lähtien.
Ajattelimme aluksi, että menee varmasti paljon aikaa ennen kuin puheluita alkaa
tulla. Toisin kävi! Jo toisella viikolla saimme puheluita! Ja vieläkin puhelin soi toki vain
harvakseltaan, mutta soi kuitenkin! Vaikka jokainen meistä tekee työssämme
palveluohjausta, keskitetyllä palveluohjaamolla on paikkansa. Se varmistaa sen,
että kysymisen kynnys omassa mieltä painavassa tilanteessa on mahdollisimman
matala eikä tarvitse miettiä, kenelle viranomaiselle minun pitäisi soittaa. Se
on palveluohjaamon työtehtävä arvioida oikea palvelukanava kuntalaiselle ja
oikea yhteistyökumppani tai työmenetelmä toiselle viranomaiselle. Helposti
nimittäin unohtuu se mahdollisuus, että myös yhteistyökumppaneilla ja toisilla
viranomaisilla on mahdollisuus soittaa palveluohjaamoon oikean viranomaisen tai
oikean työmenetelmän löytämiseksi. Meillä on vielä työtä tehtävänä
palveluohjaamon markkinoinnissa ja sen aseman vahvistamisessa, mutta matkalla
ollaan! Tavoittelemme, että kenenkään kuntalaisen ei tarvitsisi sanoa
tilanteessa, jossa on syntynyt jo isoja ongelmia, että ”olisin soittanut jo
aiemmin, mutta en tiennyt minne ja kenelle soittaa”. Tavoittelemme niitä
puheluita, jotka ilman palveluohjaamoa olisivat jääneet soittamatta.
LAPE-hanke lähestyy loppuaan, mutta muutostyö on päässyt
kunnassamme hyvään vauhtiin. Te sohaisitte muurahaispesää ja täällä kuhisee! J Lupaamme jatkaa
parhaamme mukaan annettujen LAPE-eväiden kanssa. Jo nyt mielessämme muhii uusi
palvelu kuntaamme, mitä kuntalaisten tarpeen mukaisesti poikkihallinnollisesti
yhdessä perhekeskuksemme kanssa suunnittelemme, mutta annetaan sen vielä muhia.
Olemme kuitenkin siirtyneet etukäteislämmittelystä jo kohti konkretian
suunnittelua!
Aurinkoista kesän odotusta kollegat!
Ja iso kiitos LAPE-kehittäjätyöntekijöille! J
Kommentit
Lähetä kommentti